Uncategorized

নেদারল্যান্ডসে স্কলারশিপ নিয়ে স্নাতক, স্নাতকোত্তর করার গাইডলাইন

জীবন ও ক্যারিয়ার নিয়ে গড়া আমাদের ইউটিউব ভিডিও লাইব্রেরি – ভিজিট করুন।

Grants and scholarships in the Netherlands | Expatica

নেদারল্যান্ডসে স্কলারশিপ নিয়ে স্নাতক, স্নাতকোত্তর করার গাইডলাইন

শিক্ষা ব্যবস্থা:

নেদারল্যান্ডসের বিশ্ববিদ্যালয়গুলি রাষ্ট্রায়িত ফান্ড এ পরিচালিত হয় এবং দুটি বিভাগে বিভক্ত হতে পারে –

  • গবেষণা বিশ্ববিদ্যালয়
  • অ্যাপ্লায়েড সাইন্সেস বিশ্ববিদ্যালয়

নেদারল্যান্ডে ১৪ টি গবেষণা বিশ্ববিদ্যালয় এবং অ্যাপ্লায়েড সাইন্সেস ৪১ টি বিশ্ববিদ্যালয় রয়েছে। গবেষণা বিশ্ববিদ্যালয়গুলি আরও গবেষণা-নিবিড় শিক্ষা দেয় এবং অ্যাপ্লায়েড সাইন্সেস বিশ্ববিদ্যালয়গুলি একটি বিশেষ পেশাদার ক্ষেত্রে শিক্ষার্থীদের প্রস্তুত করে। রাষ্ট্রায়িত ফান্ড এ পরিচালিত ছাড়াও এখানে অনেকগুলি বেসরকারী বিশ্ববিদ্যালয় এবং কলেজ রয়েছে।

২০০২ সাল থেকে নেদারল্যান্ডসে উচ্চশিক্ষা ব্যবস্থা একটি তিন-চক্র ব্যবস্থার চারপাশে সংগঠিত যা ব্যাচেলর , মাস্টার্স এবং পিএইচডি ডিগ্রি নিয়ে গঠিত।

নেদারল্যান্ডসে শিক্ষাবর্ষটি সেপ্টেম্বর থেকে পরের মে / জুন পর্যন্ত চলে, কিছু প্রতিষ্ঠান বা কোর্সে সারা বছর জুড়েও এডমিট করে থাকে।

জনপ্রিয় ডেস্টিনেশন: The top universities in Netherlands are University of Amsterdam, Delft University of Technology, Utrecht University, and Leiden University in no particular order. Most of the best colleges in the country are situated in cities like Wageningen‎, Groningen, Leiden, Maastricht and, Nijmegen.

স্পেস এবং এভিয়েশন , ইঞ্জিনিয়ারিং, বিজনেস স্টাডিজ, আর্ট, ইতিহাস, পর্যটন এবং হোটেল ম্যানেজমেন্ট হল জনপ্রিয় কোর্স।

Studying in the Netherlands and Dutch universities | Expatica

ভর্তি প্রক্রিয়া

রিকুইরেমেন্টস:
বর্তমানে ২,১০০ এরও বেশি কোর্স পুরোপুরি ইংরাজীতে শেখানো হয় এবং সেগুলি প্রশিক্ষণ সেমিনার থেকে শুরু করে মাস্টার্স ডিগ্রি পর্যন্ত।
নিম্নলিখিত ডকুমেন্টগুলি জমা দিতে হবে:

  • Mark sheets of Standard X, XII, and the bachelor’s degree (if applicable)
  • Results of TOEFL or IELTS
  • If you have work experience then two letters of recommendation (LOR) from the employer/manager who knows you well and can comment on your professional abilities
  • Motivation Letter (similar to SOP)
  • Resume
  • Portfolio (in case of students applying for art and design courses or architecture programs)
  • Others (Certificates/achievements at the state and national level and extracurricular activities)
  • Proof of funds
  • Health insurance
  • A copy of your passport
  • Photocopies of these documents should be translated in English and certified by the educational institution or by a notary.

ডাচ বিশ্ববিদ্যালয়গুলিতে ভর্তির দুটি উপায় রয়েছে:

  1. Universities accept applications through their website, using their own online application modules. Universities like Hanze UAS, Leiden University, Groningen are some examples.
  2. Universities accept applications through Studielink, an online enrolment system. Universities like Inholland University, The Hague University, NHTV Breda University are some examples.

প্রাথমিক তথ্য সরবরাহ করতে, ডকুমেন্ট স্ক্যান করে জমা দিতে এবং আবেদন ফি প্রদানের জন্যকলেজের ওয়েবসাইট বা স্টুডিলিংকের একটিতে অ্যাকাউন্ট তৈরি করতে হবে। এই অ্যাকাউন্টের মাধ্যমে আবেদন প্রক্রিয়া এবং এর ধাপগুলি সম্পর্কে অবহিত করা হবে।

আবেদন ফি: সমস্ত কলেজের জন্য আবেদন করা যায় যে সময়ে আবেদন ফি প্রদান করতে হবে এবং কোর্সে আবেদন করা হচ্ছে তার উপর নির্ভর করে ফির পরিমাণ নির্ভর করবে । পৃথক কলেজগুলির সাথে তাদের আবেদন ফি সম্পর্কে ধারণা নিতে হবে। আর যদি স্কলারশিপ জোগাড় হয় তাহলে ওই অৰ্থ সরাসরি প্রদান করবে স্কলারশিপ অথরিটি।

Five glorious gardens in Europe to put on your wanderlist

Steps

The common steps to applying for admission are as follows:

  1. Search for colleges and courses
  2. Contact schools and visit websites for information
  3. Narrow down your list of schools
  4. Take the language exams like TOEFL, IELTS
  5. Write Motivation letters and ask for Letters of Recommendation
  6. Apply to the colleges which fit your interests
  7. Appear for video interviews of the colleges that shortlisted you (if applicable)
  8. If accepted, apply for student visa

মোটিভেশন লেটার: মোটিভেশন লেটারটি আপনার কলেজ এবং ভর্তি অফিসারদের সাথে পরিচিতি। এটি সর্বদা প্রথম ব্যক্তিতে লেখা থাকে এবং নির্দিষ্ট কলেজে আবেদনের কারণ বর্ণনা করে। আপনি কেন কলেজের জন্য নিখুঁত ফিট এবং কলেজ কেন আপনাকে গ্রহণ করবে সে সম্পর্কে এটি হাইলাইট করা দরকার। লেখার স্টাইলটি আনুষ্ঠানিক থেকে নৈমিত্তিকের চেয়ে আলাদা হতে পারে তবে এটি মনে রাখা গুরুত্বপূর্ণ যে এটির পাশাপাশি আপনার ব্যক্তিত্বও প্রতিবিম্বিত হওয়া উচিত।

Essay: শিক্ষার্থীর এসে বা প্রবন্ধগুলিও জমা দেওয়া দরকার। প্রবন্ধগুলি বিশ্ববিদ্যালয়ের ভর্তি প্রক্রিয়ার একটি গুরুত্বপূর্ণ অঙ্গ। শিক্ষার্থীদের কয়েকটি প্রবন্ধের পাশাপাশি একটি বা দুটি রচনা লেখার প্রয়োজন হতে পারে। সাধারণ বিষয়গুলির মধ্যে রয়েছে ক্যারিয়ারের উচ্চাকাঙ্ক্ষা, শক্তি এবং দুর্বলতা, দক্ষতা, অভিজ্ঞতা সুনির্দিষ্ট ভাবে ব্যাখ্যা করতে হবে।

LoR: A letter of recommendation (LoR) হ’ল একটি তৃতীয় পক্ষের দ্বারা লিখিত একটি রেফারেন্স চিঠি যা কোনও নির্দিষ্ট কাজ বা কার্য সম্পাদন করার যে ব্যক্তির দক্ষতার ক্ষেত্রে তাকে কলেজের কাছে সুপারিশ করার জন্য সম্ভাব্য শিক্ষার্থীর গুণাবলী, বৈশিষ্ট্য এবং দক্ষতাগুলি বর্ণনা করে। তৃতীয় পক্ষ হতে পারে একজন অধ্যাপক, সরাসরি পরিচালক বা ম্যানেজার ইত্যাদি ।

8 amazing attractions in the Netherlands if you love flowers and ...

Intake seasons

ডাচ বিশ্ববিদ্যালয়গুলিতে বছরে দু’বার নাম তালিকাভুক্ত হয়: সেপ্টেম্বরে ফলস সেমিস্টার এবং ফেব্রুয়ারিতে স্প্রিং সেমিস্টার শুরু হয়।

Exams

Required scores: on paper-based TOEFL, at least 550 or on computer-based TOEFL at least 213. For IELTS a score of at least 6 bands is required.

Cost of living

Some of the basic elements for living as an international student in Netherlands are:

  • Accommodation rent (on-campus or off-campus)
  • Groceries and food
  • Utilities like power, water, internet etc.
  • Phone bills
  • Text and reference books
  • Airfare for traveling back to India
  • Other elements which may differ from person to person would be:
  • Dinning out
  • Travel and vacation
  • Car rent and car insurance
  • Cable TV connection
Zo Note: World Cup 2010: The Hottest Fans?

School expenses

নেদারল্যান্ডসে কোনও কলেজ পড়ার জন্য গড় শিক্ষাব্যবস্থা স্কুল, কোর্স এবং আপনার বিদ্যালয়টি যে শহরটিতে অবস্থিত সে অনুযায়ী পৃথক হতে পারে। এই পরিমাণে পরিবর্তিত হয় এবং বিভিন্ন কারণের উপর ভিত্তি করে। ফি ইউরোপীয় ইউনিয়নের বাসিন্দাদের জন্য সাধারণত কম এবং আন্তর্জাতিক শিক্ষার্থীদের জন্য বেশি।

Living expenses

On an average, an international student needs approximately €800 and €1,100 per month in Netherlands. Prices differ a lot in the big cities and small towns all across Netherlands.

Particulars Cost
Meal, inexpensive cafe €15
Milk (one liter) €0.88
Coca-Cola can €2.1
Coffee €2.5
Lunch from campus cafe €7
Meal at a restaurant €50
One minute cell phone call €0.17
Taxi 1 km €2.08
Petrol 1 liter €1.6
Movie ticket €10
1 room apartment in city center €600
1 room apartment in suburbs €300
Netherlands: student grants to be replaced by loans - QS

Scholarships
Some of the scholarships available with academic institutions in Netherlands can cover partial or total expenses of attending college.

Here are a few scholarships that Indian students can take advantage of:

Netherlands/EU Government-Sponsored Scholarships

  • Holland Scholarships – The Holland Scholarship is meant for international students from outside the EU who want to pursue their Bachelor’s or Master’s Degree at the 48 participating Universities in Netherlands. The scholarship amount is € 5,000 which the student will receive this in the first year of studies.
  • Netherlands Fellowship Program – The Netherlands Fellowship Programmes (NFP) promotes capacity building within organizations in 51 countries by providing scholarships for training and education of professionals. The NFP is fully funded by the Dutch Ministry of Foreign Affairs. The NFP offers fellowships for Master studies, PhD studies, and short courses.
  • Erasmus Mundus Scholarships in Netherlands – Erasmus Mundus is a program of the European Commission. The scholarships allow international students to pursue participating Master and PhD study program for free.
Keukenhof Tulip Gardens (Amsterdam, Holland) - Opening hours, prices

College and University sponsored scholarships

  • Leiden University Excellence Scholarships – The scholarships offer €10,000 of the tuition fee, €15,000 of the tuition fee or total tuition fee minus the home fee for international students pursuing an MA, MSc, and LLM programs offered at Leiden University.
  • University of Maastricht High Potential Scholarships – This scholarship is offered to selected students pursuing any master’s program at the University, except for School of Business and Economics.  The scholarships cover tuition fee, living expenses, insurance, and visa costs.
  • Radboud University Scholarship Programme – This program offers the opportunity to receive a scholarship to pursue an English-taught Master’s degree program at the Radboud University.
  • Utrecht University Excellence Scholarships – The Utrecht Excellence scholarship can be awarded as either tuition fees or tuition fees plus €11,000 for living expenses. A total of 20-25 scholarships are available for the academic session of 2016-2017, divided over the six graduate schools.
  • TU Delft Excellence Scholarships – this scholarship is for excellent international applicants admitted to one of TU Delft’s MSc programs, with a cumulative GPA of 80% or higher of the scale maximum in your bachelor’s degree. Students are offered a full scholarship, covering tuition fees, monthly allowance for living expenses, and one-time travel expenses.
  • Amsterdam Excellence Scholarships – The Amsterdam Excellence Scholarship is a full scholarship of €25,000 covering tuition and living expenses for one academic year. The university awards up to 15 of these scholarships annually.
  • University of Twente Scholarships – University Twente Scholarships are for excellent students from both EU and non-EU students applying for a graduate program (MSc) at the university. The scholarship amount is from €6,000 – €25,000 for one year.
  • VU University Amsterdam Fellowship Programme – The VU Fellowship Programme offers selected students from outside the EU a unique opportunity to pursue a degree from selected master’s programs at VU University. The scholarship awards €15,000 for the tuition fee for non-EU students.
  • The Hague World Citizen Talent Scholarship – The Hague University offers scholarships to international students who want to pursue their bachelor’s program at the University.  The scholarships cover almost two-thirds of the first year tuition fee and are awarded only once.

Find the complete database of scholarships available

https://www.studyinholland.nl/finances/scholarships/highlighted-scholarships/holland-scholarship/holland-scholarship

Eligibility of course: You may not get a loan on every course. Here are the kinds of courses that qualify for the education loan.

For Graduation: Job oriented professional or technical courses offered by reputed universities

For Post-Graduation: MCA, MBA, MS or even diplomas

These courses could be from foreign universities or institutes approved by the state and central government

Going Dutch - where to live in the Netherlands? – DutchReview





Source link

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Related Articles

Back to top button
Close
%d bloggers like this: